top of page

Ból piszczeli u biegaczy - Shin Splints



Odczuwasz bóle przedniej i środkowej części piszczeli związane z aktywnością fizyczną? Poznaj sposoby na pozbycie się tych uciążliwych dolegliwości. Dowiedz się, jak rozpoznać swój problem i podejmij działania, które pozwolą Ci cieszyć się swoją pasją!


Czym jest shin splints?

Shin splints czyli sztywność goleni, to inaczej zapalenie okostnej kości piszczelowej. Z tym problemem borykają się najczęściej biegacze, jednak dotyczy on również sportowców innych dyscyplin związanych z bieganiem - jak piłka nożna, triathlon czy rugby. Dolegliwość zwykle wiąże się z przeciążeniem narastającym podczas treningów (często występujący po sezonie) lub wykonaniu zbyt wymagającej jednostki treningowej u początkujących sportowców.

Shin splints jest ogólnym pojęciem, na które składa się wiele dolegliwości. Najczęściej spotykanymi są:


1. Zespół przeciążenia przedniej okolicy piszczeli (ATSS)


Ból lokalizujący się na przedniej części kości piszczelowej obejmuje mięsień piszczelowy przedni. Odpowiada on za unoszenie stopy i ekscentryczne hamowanie podczas fazy podporu. Objawia się przy unoszeniu palców z piętą dotykającą podłoża.


2. Zespół przeciążenia przyśrodkowej okolicy piszczeli (MTSS)


Charakteryzuje się bólem zlokalizowanym w przyśrodkowej części goleni, łączy się również z dysfunkcją mięśnia piszczelowego tylnego. Odpowiada on głównie za chronienie przed nadmierną rotacją wewnętrzną i utrzymywanie łuku podłużnego stopy. W sytuacji, gdy mięsień ten jest słaby, łuk zapada się co powoduje mikrourazy na kości piszczelowej.


Czym objawia się shin splints?


Głównym objawem shin splints jest tępy, często obustronny ból w środkowej i dolnej części podudzia. Po wysiłku ból nasila się, a dodatkowo może występować obrzęk - tkliwość utrzymuje się przez kilka dni. Na początku ból ujawnia się tylko w pierwszej fazie treningu, często ustępuje podczas ćwiczeń, ale powraca w okresie potreningowym. Wraz z postępem choroby, ból może trwać podczas ćwiczeń, a także może być obecny przez wiele dni po zaprzestaniu aktywności.


Jakie są przyczyny shin splints?


Najczęstszą przyczyną tej dolegliwości jest przeciążenie lub przetrenowanie związane ze słabą biomechaniką stóp i nóg. Shin splints mogą być spowodowane przez szereg czynników, które są głównie aspektami biomechanicznymi. Należą do nich najczęściej nieprawidłowe wzorce ruchowe i błędy w treningu, brak odpowiedniej rozgrzewki i regeneracji, trening na niedostosowanych powierzchniach, a także źle dobrane buty do biegania lub zbyt szybkie zwiększanie intensywności treningowych.


Czy da się zapobiec shin splints?


Powszechnie są uważane za nieszkodliwe, jednak istnieją sytuacje, w których wizyta u wyspecjalizowanego fizjoterapeuty będzie wskazana. Kiedy bóle nie ustępują po kilku dniach lub nasilą się pomimo odpoczynku i regeneracji, konieczne może okazać się dalsze badanie przez fizjoterapeutę lub lekarza. Fizjoterapeuta określi, jakie czynniki ryzyka spowodowały shin splints i nauczy Cię, jak zaradzić tym przyczynom.

Do terapii zaliczają się:

  • ćwiczenia dla biegaczy korygujące nieprawidłowe wzorce ruchowe;

  • dopasowanie wkładek korekcyjnych, a w razie potrzeby pomoc w określeniu tego, jakie buty do biegania powinniśmy zastosować;

  • terapia manualna mająca na celu zrównoważenie napięcia mięśniowego;

  • ocena i reedukacja biomechaniki biegu sportowca;

  • zasugerowanie technik regeneracji adekwatnych do intensywności treningowej.


Jeśli rozpoznajesz któryś z objawów u siebie - dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Umów się na konsultacje, a my zapewnimy ci specjalistyczną terapię na Twoje dolegliwości.


Komentarai


bottom of page